Thursday, June 25, 2009

ke sana-sini

assalamualaikum.......
lame bangat gue nggan pos d cni..huhu..x bz pown, byk buang mase kot cuti nih.. hehe
well, now, nk cite psl experience ke hulu-hilir di waktu cuti yg pnjjgggg ini, driku terbelit dlam keseronokan waktu cuti d objek yg luas n bermasa ini.. 1st of all, well, gud news..

....KEDAH....
Alhamdulillah, abg ak telah dgn suksesnye menamatkan diploma nye.. utk bberape sem, die mndapat dekan. hebat betol! ak btol2 salute sama dia..x sia2 dia blaja jaoh2, jrg balik umah, x mcm ak nih, every wik pown blik mah..hehehe...hurmm...perjalanan yg memenatkan ke kedah ( chewah,mcmlah ak plak yg bwk kete tu..hahaha) .. wlaupun hanye sbgai pengisi ruang mesin bergerak itu, keletihan tetap dirasai. best btol mase lalu nk kat kedah tu, indah.....sawah padi terbentamg luas...agungnya ciptaanMu...Ya Allah, tp kenapalah manusia x mahu bersyukur... merenung kembali dri ni, kdg2 tu, mmg x bersyukur,x reti sabar2, kdg kala lemah...walhal baru sedikit diduga berbanding dengan saudara seIslam di Palestin, Afghanistan dan lain2.... semoga perjalanan ini mengajarku.. oleh kerana penat lelah abahku drive kereta, so, kami singgah d rumah saudareku d perak dahulu...utk merehatkan minda dan fizikal serta menumpang tdur satu malam... sudah lame rasenye ku x berkunjung ke rumah itu,...sebegitu tenang... ak teringat kembali peristiwa tika ayah saudaraku meninggal dunia beberapa tahun lpas..tika sepupuku yg masih kecil dkejut dr tdurnya oleh kakaknye, dan diberitahu bhw ayahnye sudah meninggal....
wajah naif nye , x mengerti ape2 yg dikatakan kepadanya..sdih,pilu... namun, aku bersyukur mereka sekeluarga masih meneruskan perjalanan hidup sperti biase, alhamdulillah... sembang2 dgn ibu saudaraku, rancak dia bercerita ttg perkembangan pengajian anak2nye.. tabah sgguh mreke... Allah tentu tahu yg terbaek utk hambaNya. setiap yg berlaku ada hikmahnya.. pg2 esoknye, kami troskan perjalanan ke kedah....wah, indah betol pemandangan... ak dah jd hyperexcited! haha..term yg aku cipta sendiri.. sampainya d kedah, kami menginap di rumah yg disediakan oleh pihak tempat belajar abang aku,..rumah itu terletak d Taman Siswa, Bandar Darul Aman..bru 2 kali sebenarnya kami sampai d tempat abgku ni.. sekali semasa hantar dan sekali semasa konvo.. jaoh bangat sih!huhu...so hepy!akhirnya smpai gak..namun, kehepian dipecahkan oleh suatu peristiwa or perbuatan yg ak kre agk sengal ye..haha...toiletries/brg2 mandian kami, yg terletak dalm satu bekas, tertinggal d perak, rumah saudare tempat kami menginap..oleh kerana kelupaan adikku mengambilnya..apelagi, lepas kemas2 brg tu, kami pown berjalan bertiga, aku, adikku, mamaku ke kedai runcit berhampiran, memborong toiletries , dan x lpe juge maggi serta jajan2 yg laen..hihi...alkisahnye, malam tuh, kami kluar mkn... pastu blik umah, tup2 adik ku yg lelaki pula tersilap membawa kotak kasut...disangkenya kasut abg aku,rpe2nya kasut ayahku yang dibantainye bawak...haisshhh, abg aku dah kelam kabut..cpat2 kami sume kuar balik, naek kete balik dan menuju ke pasaraya berdekatan... naseb baek jumpe gak kasut kulit kaler hitam.. die mengomel2 sendirian dan bersungut kerana kecuaiannya meletakkan kasutnya d tempat yg saah, walhal dia sudah mewar-warkan dengan bannge dan confidentnya dia telah membeli sepasang kasut polo hasil gajinya d kedai buku...mestilah nak kasut cunkan, konvo ..hari bersejarah...anugerah dekan....sultan pulak yg bagi... last2, dgan sdeynya, kasut B_T_, tidak perlulah rasenye utk dijelaskan d cni, apekah brand kasut itu..hehe..akak promoter kasut tu, baek lak tu...saba je melayan kerenah abg ak, yg dah kelam kelibut, bgitu jua ibuku yg sentiasa tenang..heeheeeheee...keesokan harinya, tbalah hari yg dinantikan...jeng3...amboi,berseri2 mke abg ak..hehe..abg aku di antara org d dalam kumpulan pertama yg naik pentas...seronok btol ak tgk die... wish u gud luck 4 ur future , yeop! selesai majlis, keluarga aku berjumpa dengan keluarga kwn abg aku, yg menjadi keluarga angkat kepada abgku, sepnjg die d sana...keluarga yg besar...byk kanak2...ak suke... baby die pown aku dukung...sukati je, padehal x penah jumpe pon sbelum ni...hehe...sgt chumelll.. kami menginap lg satu hari d stu, n kami pulang keesokan harinye....perjalanan yg membawa banyak makna...seronok tgk satu family ak bergelak2 bersama...bkan setiap hari kami dpt precious moment mcm ni...mane taknya, abg ak blaja, ak pon blaja...so, nk kumpul bsame ni, agk susah..ade waktu2 nye..alhamdulillah, d sebalik peristiwa peninggalan pelbagai benda, kami berjaya menyempurnakan misi kami..hehe..

.....PAHANG.....
yeah! great! cool! beberapa minggu yg lepas, kami pergi menjadi tetamu di Cameron Highlands.. best...kami pergi melalui Tapah.. khuatir aku akan pening, sbbnye jalan kan pusing2...sedangkan dlu matrix n9 , lalu bukit putus yg pendek je jln2 pusingnye, pun hampir membuat aku putus asa dalam menahan pening dan muntah..huhu..tp alhamdulillah, ok je mase naek cameron tu... Subhanallah, indahnye alam ciptaanNya..terpesona ak melihat keindahan pemandangan di atas sana..hingga terdian melihat pemandangan air terjun yg luasanye kecil, ttpi terdapat di byk tempat d sepanjang jalan.. sehinggakan adik ak bertanya, eh, nana,kenape ko diam?? haha...mmg pelik kalo ak diam..daun2 rimbun pokok menutup silaunya matahari.. tebalnya hutan2 yg x digondol kerane kerakusan manusia,...bau daun yg menusuk hidung...mnyamankan...dan menenangkan... tu psl, ak lbih byk diam dr bercakap d ats ini..oh ya, x lupa kami turut melihat org asli..yup, rumahnya..aktiviti mereka d sepanjang jalan.. wajah mereka mmg baek2 ...ramah2...ade yg tersenyum dan mengangkat tangan umpama menyambut kedatangan kami....masih x tercapai dek akalku, melihat golongan ini masih survive hidup dalam kawasan sebegini di sebalik komodenan yg kte capai skarang ni....kagum.. terlihat d tepi jalan sekumpulan ibu dan anak2, ade yg dipegang, ade yg diletak di belakang badan, mereka berjalan sambil si ibu membawa sesuatu d tangan..ak kira, mungkin hendak menghantar bekalan makanan dan minuman untuk suaminya yang bekerja d hutan2.. pemandangan yg slalu kte tgk d tv skarang d depan mata aku...sesampainya di Brinchang, kami menginap di sebuah bilik hotel...tidak lah besar bilik nya, tp alhamdulillah, bolehlah kami berenam duduk ngan selesa...yelah, bukan senang nk cari tempat menginap d musim cuti sekolah ni...semasa di cameron, kami berkunjung ke cactus point, taman rama2... ladang strawbery xlah men jadi pilihan utama kami, sbb kami pon xlah ske sgt nk mkn strawbery..nk bli byk2 pown wat pe..teruja tgk pokok2 cactus yg besar!2.. dan juga rama2...i really luvvv butterfly...d cni, aku sertakan gambar2 kami...jemput2lah tgk..hehe